Thursday, April 9, 2009

«Նախաձեռնողական» քաղաքականության ենթատեքստը

Սերժ  Սարգսյանի՝  ՀՀ  նախագահի  պաշտոնը    ստանձնելուց  հետո,  շրջանառության  մեջ  դրվեց  նախաձեռնողական  արտաքին  քաղաքականության  մասին  թեզը։  Ըստ  այդմ՝   Հայաստանը  պետք  է  դառնար  տարածաշրջանային  ակտիվ  խաղացող։ Այդ  քայլով  երկու  խնդիր  էր  լուծվում՝ ներքին և արտաքին նշանակության։

 «Նախաձեռնողականություն»  քարոզելով՝    Սերժ Սարգսյանի թիմը,   թերևս,   ուզում  էր  լուծել  Ռոբերտ  Քոչարյանից  տարանջատվելու  խնդիրը՝ «մենք ուրիշ արտաքին քաղաքականություն ենք վարում» թեմայով։  Քոչարյանից տարանջատվելու քաղաքականությունը  դրսևորվում   է    նաև  ներքաղաքական  կյանքում, կադրային հարցերում, լրատվական քաղաքականության մեջ, բայց  այդ հարցերը մեկ այլ հոդվածի  շրջանակներում  կքննարկենք։

Մեզանում  վարվող արտաքին  քաղաքականությունը  մշտապես եղել է   կոմպլեմենտարիզմի  սկզբունքի  հիման վրա։  Դա  կար  և՛  Լևոն  Տեր-Պետրոսյանի,  և՛  Ռոբերտ  Քոչարյանի  օրոք։   Տեր-Պետրոսյանի  ժամանակ  դա  չէր  ստացել  կոմպլեմենտարիզմ  անվանումը,   բայց  բովանդակությունը  նույնն  էր։  Մենք,  ըստ  էության,   այլընտրանք  չունենք և պետք   է  վարենք   փոխլրացնող   արտաքին  քաղաքականություն։  Եւ  հիմա  էլ  է  նույնն  արվում։  Պարզապես  իշխանական  քարոզիչները  փորձում  են  նոր  ոճի  մեջ  ներկայացնել  Սերժ  Սարգսյանին   ու  մտածում  են,  որ  եթե  արտաքին  քաղաքականության  անունը  դնեն  «նախաձեռնողական»    և  քննադատեն  կոմպլեմենտարիզմը,   ապա  դրանով  Սարգսյանին   Քոչարյանից  կտարանջատեն   ու  շահող   դուրս  կգան հանրության աչքերում։ Սա  «նախաձեռնողականության» ներքին կյանքին առնչվող մասն էր, որի արդյունքները կարող են գնահատել միայն իշխանությունները։

Ինչ վերաբերում է խնդրի արտաքին մասին, ապա դրանց հետևանքները  շատ  ավելի   առարկայական  են,  ու  առայժմ, ըստ իս, դրական  չեն մեզ համար։ Եթե  «նախաձեռնողականության»    տակ  իշխանություններն  ի  նկատի  ունեն    մայնդորֆյան  հռչակագրի   ստորագրումը,   որտեղ  բացակայում  էր  ԼՂՀ-ն    և   հայ-թուրքական  «ֆուտբոլային»   դիվանագիտությունը,   ապա  նման   «նախաձեռնողականությունից»   պետք է   զգուշանալ։ «Նախաձեռնողականության» շրջանակներում ՀՀ իշխանությունները նույնիսկ կողմ արտահայտվեցին ցեղասպանության ուսումնասիրման հայ-թուրքական պատմաբանների հանձնաժողով ստեղծելուն, որն այնքան շոկային էր, որ Թուրքիայի հետ հարաբերություններն արագ կարգավորելու կողմնակից Լևոն Տեր-Պետրոսյանի ու իր թիմի ղեկավարած ՀԱԿ-ը մի պահ վերածվեց Հայ դատի գրասենյակի (ՀՅԴ-ն այդ ընթացքում շվարել էր) ու սկսեց քննադատել Ս. Սարգսյանի նման քայլը։

Հայաստանի,   Ռուսաստանի  և  Ադրբեջանի  նախագահների  ստորագրած  մայնդորֆյան փաստաթուղթը   ոչ  մի  քայլ   առաջ  չմղեց  արցախյան  խնդրի   կարգավորումը,   բայց  փոխարենը   ստացանք  մի  շարք  ձևակերպումներ,   որոնք  կարող  են  բարդություններ  առաջացնել  մեզ  համար։  Խոսքս  մասնավորապես  վերաբերում է   ՄԱԿ-ում  ընդունված  տխրահռչակ  որոշումը  շահարկելու՝  Ադրբեջանին ընձեռած  հնարավորության  մասին։

Ինչ  մնում   է  «Ֆուտբոլային  դիվանագիտության»   արդյունքներին,   ապա  դրանք  նույնպես  մեզ  համար  շոշափելի  չեն,   իսկ  փոխարենը  թուրքական  կողմը  բազում  օգուտներ  է ստացել, որոնցից են.

1. ամբողջ  աշխարհով  մեկ  դադարեցվել  է  Հայոց ցեղասպանության  ճանաչման  գործընթացը,

2. Թուրքիան,  մեր  թեթև   ձեռքով,  հնարավորություն է ստացել ակտիվացնել իր դիվանագիտական խաղերն Արցախի հարցում՝ չհրաժարվելով ադրբեջանամետ  քարոզչության  իրականացումից,

3. շարունակելով  մասնակի  շրջափակման  մեջ   պահել  Հայստանը՝   Թուրքիան   առայժմ  հնարավորություն  է  ստացել   նույնն  անել,  բայց  խոսքով  ցույց  տալ  աշխարհին,   որ  ձգտում  է   բարելավել  իր  հարաբերությունները  Հայստանի  հետ, այսինքն զերծ մնալ ճնշումներից,

4. Թուրքիան հնարավորություն է ստացել հավերժ բանակցողի կարգավիճակում թողնել մեզ՝ փոխարենը ոչինչ չանելով  և  այլն։

Տպավորությունն  այնպիսին   է,   որ   «նախաձեռնողականությունը»   դա  իրավիճակային  արտաքին  քաղաքականություն  է՝  երբ  չկա    հաջորդ  քայլերի  հաշվարկ   և  կա  միայն  ռեֆլեկտիվ  մոտեցում։

Այսպիսով. իշխանությունների  «նախաձեռնողական»  արտաքին  քաղաքականության   շարժառիթներից  առաջինը  ներքին  PR- նպատակ  է  հետապնդում,   որի  միջոցով  լուծվում է  Ռ. Քոչարյանից տարանջատվելու հարցը։  Իսկ   երկրորդ  շարժառիթը՝    դա   ներքաղաքական  դաշտում  լեգիտիմության  դեֆիցիտն  արտաքին   PR-ով   փոխհատուցելն   է։  Այսինքն   հստակ  ռազմավարություն  չկա։ Կա   մեկ  գերնպատակ՝  իշխանության  պահպանում,  և   եթե    դրա  համար   անհրաժեշտ  է   «քիրվայություն»    անել,   ապա  կարվի,    իսկ  եթե  պետք  լինի   « Ծովից-  ծով  Հայաստան»    խաղալ,   ապա  դա   էլ   կարվի։ Նայած  թե   տվյալ  պահին   ո՞ր  «նախաձեռնողականությունն»   է   երաշխավորում   աթոռի  ամրությունը։  Մնացածը  ձևական  խոսակցություններ  են։

Անդրանիկ Թեւանյան

խմբագրական

www.7or.am

2009-04-07

No comments:

Post a Comment